Statistici, investiții inutile și iluzia succesului în Social Media

Deoarece am observat că voi, puținii mei cititori fideli, sunteți atrași de subiectele tratate pe tema Social Media și participați în mod indirect la dezvoltarea și completarea articolelor în cauză, am decis ca astăzi să vă vorbesc despre investițiile inutile și iluzia succesului în Social Media.

Dacă data trecută am discutat despre valoarea efectivă a unui Like sau „vot” și cum ar trebui acesta obținut cât mai natural, fără o intervenție directă a marketerului asupra celui ce urmează sau nu să-și exprime punctul de vedere asupra brand-ului respectiv, oferindu-și sau nu Like-ul, în cele ce urmează vom discuta despre metodele mai puțin „ortodoxe” de manipulare sau „cumpărare” a Like-urilor, cât și despre valoarea lor în teorie, dar mai mult, în practică.

Poate vă întrebați de ce am început cu această diferențiere între valoarea teoretică a unui Like și valoarea lui efectivă. Ei bine, am să vă răspund la această întrebare, tot cu o întrebare: „Ce așteptări au persoanele ce apelează la cumpărarea de Like-uri?”. Pe scurt: Teoretic vor profit, adică vânzări: Practic, vor să-și formeze o altă imagine, una fictivă în fața publicului. Să dezvoltăm, bine?

Dacă privim prin prisma cifrelor sau a statisticilor rezultate, aparent vom observa un business în continuă creștere, mult mai mare și mult mai popular decât ar putea fi el și este în realitate. În realitate în schimb, aceste cifre sunt lipsite de valoare iar ideea de Social Media se pierde pe drum, deoarece interacțiunea între un potențial client și marketer dispare, de fapt, într-o asemenea situație nu a existat niciodată.

În acest mod, se pierde ideea de Social Media și noțiunea de comunicare. De fapt, dacă stau să mă gândesc mai bine acest lucru nu se aplică numai celor ce cumpără Like-uri sau statistici ci și celor a căror activitate se rezumă strict la publicarea de noi oferte și promoții pe canalul lor de Social Media. Practic, acest concept de Social Media se rezumă la conceperea unei idei, publicarea ei pe canalul utilizat respectiv interacționarea cu cei ce participă la „discuție”. În cazul în care activitatea în online nu implică și comunicarea, eforturile sunt în zadar iar statisticile vor rămâne doar niște cifre lipsite de valoare, pentru care voi probabil ați și plătit! Ce înseamnă Social Media fără comunicare? Un altfel de site banal pe care sunt publicate niște informații mai mult sau mai puțin utile. Atât!

Practic în schimb, cei ce apelează la cumpărarea de Like-uri au un alt obiectiv principal: Dezvoltarea unei imagini „fictive” pentru ei în online, pentru a da impresia că business-ul este suficient de mare, suficient de dezvoltat și suficient de „credibil” sau ce prezintă potențial ori trust, în speranța că vor atrage clienți „reali” cu ajutorul unor statistici. Însă, mai există și acest „însă”. Datorită lipsei de comunicare cu un public real, trustul și acel grad de influență vor fi foarte greu de atins, dacă nu imposibil. Pe scurt, dacă te rezumi doar la „fictiv” și rezultatele vor fi tot fictive.

Concluzii: Din păcate, majoritatea companiilor ce apelează la astfel de servicii trăiesc această iluzie a succesului, unde este foarte simplu de dovedit că cifrele sau statisticile obținute rămân doar niște iluzii sau speranțe care să dea impresia că business-ul există așa în realitate. Atunci când îți trasezi niște obiective mult prea optimiste, ajungi să gândești numai în cifre, fără a te mai gândi la activitatea, participarea și interacțiunea în online cu adevărații potențiali clienți.