Soluția rămâne Social Media! Serios?

În mediul în care mă învârt zi de zi, în special la serviciu, toți cei cu care interacționez sunt interesați și dezbat subiecte, concep strategii sau pur și simplu “își dau cu părerea” privind dezvoltarea propriilor business-uri, mai mult sau mai puțin cunoscute, mai mult sau mai puțin apreciate, de la caz la caz.

Cum mediul online este în continuă dezvoltare sau altfel zis, “este la modă să dai cu prezența”, bineînțeles cele mai dezbătute probleme sunt cele ale promovării business-ului în cauză respectiv ale câștigării de noi clienți sau a fidelizării celor existenți. Și acum, coșmarul începe: Social Media!

Cred că nu există zi să nu aud o astfel de întrebare: “Auzi, dar ce părere ai despre promovarea prin Social Media? Crezi că s-ar potrivi business-ului meu? Crezi că aș reuși să-mi dezvolt business-ul câștigând noi clienți?”. Răspunsul meu este simplu, scurt, banal și vag: DEPINDE!

De ce, “depinde”? Simplu, deoarece în situația în care business-ul ce se dorește a fi promovat este la pământ sau pe scurt, nu și-a obținut acel “trust” în fața clienților, Social Media nu ar fi de folos. În niciun fel. De fapt, dacă stau să mă gândesc mai bine, chiar ar face un rău deoarece un canal de Social Media, hai să zicem Facebook spre exemplu, ar lăsa o portiță deschisă pentru cei ce vor să-și exprime nemulțumirile chiar și online, în fața unui public mult mai larg.

Mie îmi place să dau exemple practice, din viața mea de zi cu zi, pentru a mă asigura că fiecare înțelege ceea ce am de zis. Spre exemplu: Un bun prieten, are un mic business, având vreo 5 angajați. Magazinul său este unul de retail și comercializează produse IT (componente, periferice, etc). Este pasionat de ceea ce face, o face din plăcere și o bună parte din activitatea sa și-o desfășoară chiar în firmă (cel puțin 2-3 ore zilnic).

Însă, nu pot spune același lucru despre angajații lui, cărora nu le pasă de activitatea pe care o desfășoară, nu își apreciază șeful în lipsa lui cum probabil nu prea le pasă nici de clienții ce pășesc în magazin pentru a cere informații sau a achiziționa un produs. În momentul în care șeful este prezent în magazin, angajații se comportă exemplar, însă în lipsa lui lucrurile stau puțin diferit.

Cum în calitate de șef nu poți sta 8 ore pe zi la sediu, deoarece ai și alte treburi de făcut pentru a le asigura plata salariilor, trebuie să îți lași afacerea pe mâinile angajaților. Unde am vrut să ajung?

Acum aproximativ două săptămâni, un client a venit la firma unde sunt și angajat, a cumpărat un laptop și din vorbă în vorbă, a început să se plângă de calitatea serviciilor competitorilor noștri, cum că angajații de acolo l-au tratat cu spatele, nu i-au oferit informațiile de care avea nevoie și l-au trimis să plimbe ursul, într-un fel sau altul, tratându-l cu dispreț. Și probabil, nu era și singurul client nemulțumit.

Cum vi se par aceste reacții la adresa business-ului vostru? Oricum vi s-ar părea, plăcute nu au cum să fie, asta e clar. Revenind la întrebarea referitoare la Social Media, vă las pe voi să vă formați o impresie, despre ce părere credeți că ar avea vizitatorii, la accesarea unui canal Social Media, fie el Facebook, fie el Twitter ori Google+, când vor observa aceste nemulțumiri ale clienților, făcute publice.

Partea cea mai proastă este că de multe ori, brand-ul sau în cazul nostru business-ul în sine, mai exact denumirea sa, este de multe ori asociată cu cel ce îl administrează. În situația prezentată mai sus, Social Media nu prezintă niciun folos.

Morala? În cazul în care business-ul real, cel din offline are mari probleme, în special cu clienții, Social Media nu vă va fi de folos, în niciun fel, ba chiar vă va face mai mult rău!

În caz contrar? Cum adică? În situația în care ați reușit să dezvoltați un business ce are un anumit succes pe plan local și și-a dezvoltat acel “trust” în fața clienților și este apreciat pentru ceea ce face și pentru că există, în mod cert Social Media va juca un rol esențial în dezvoltarea lui și nu este deloc un aspect ce trebuie neglijat.

Concluzia este că Social Media nu poate fi utilizat mergând pe premisa: “Hai să încerc și asta că n-are ce rău să-mi facă, poate câștig și eu un client!”, precum nici simpla prezență în online nu vă poate garanta succes-ul. Știu, e simplu să creezi un cont de Facebook unde să poți face ceva SPAM însă te-ai gândit că odată cu această prezență în online, apar și anumite responsabilități?